Valon kulusta oppii paljon enemmän käyttämällä mustavalkokuvausta livenä (Canonissa menu - kuva-asetukset - BW). Potrettikuvauksessa kaunein valo saadaan, kun valo tulee etuyläviistosta 45 asteen kulmassa --> valo osuu iirikseen klo 10 tai klo 14, nenän varjo ei lankea poskelle vaan nasolabiaalipoimuun ja kaulaan lankeaa leuasta varjo myös 45 asteen kulmassa.
Varjon lankeaminen "oikealle" paikalle nasolabiaalipoimuun
Katse kiinnittyy aina kuvan vaaleimpaan kohtaan. Kasvoja ei pidä kuitenkaan ylivalottaa vaan muoto ja kasvojen struktuuri tulee säilyttää. Kasvojen valopuolen takana oleva tausta pitäisi olla tummempi (ei saman sävyinen), jotteivat kasvot sulaudu taustaansa. Lisäksi varjopuolen taustan pitäisi olla vaaleampi, jotta myös varjopuoli irtoaa. Varjopuolen silmän alle lankeaa Rembrandtin vaalea kolmio. Valopuolen nenäkään ei saisi sulautua valopuolen poskeen. Valkotasapainosta ja kelvineistä: Ulkovalo on noin 5500 K, hento sisävalo 3200 K.
Valopuolen irrottaminen tummemmalla taustalla
3-ulotteisuudesta: Älä kuvaa pelkkää seinää vasten vaan ota mukaan kuvaan kaksi seinää niin saat lisää ulottuvuutta kuvaan. Joku on joskus lausunut: "80 % miljöökuvauksesta on tavaroiden siirtelyä". Taustan esineetkin kannattaa mieluummin laittaa lomittain ja diagonaalisesti 3-ulotteisuuden lisäämiseksi. Mitään ei saa kasvaa päästä ja kaulan poikki ei saa kulkea vaakasuoraa linjaa! Etualalle voi myös laittaa jotain epäteräväksi lisäämään kerroksellisuutta. Rajausta ei saa tehdä nivelten kohdalta, eikä suorat kulmat nivelissä ole kovin imartelevia.
Tikkaat kasvamassa päästä :)
Ja tässä lopuksi muutamia otoksia päivän varrelta, ihanista malleista tottakai :)
Valo- ja varjopuolen irrottelua sekä valon suunnan hakemista:
Ja ajatusta kerronnasta, ex tempore. Rakas läheisiltä saatu kaulakoru hävittää taakseen kylmän ja kolkon tehdasmiljöön.
Ja sitten vielä vähän muita otoksia :)
Inasen pelottava sattuma-otos...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti